Las
estrategias de RECONOCIMIENTO” son muchas, tienen que ser adecuadas a la edad,
características del grupo, estilo de trabajo del docente.
Lo que me motivó a escribir este artículo es
reflexionar sobre un tema que, a mi criterio es relevante. Si no acompañamos
los cambios, quedarán desfasajes en nuestras prácticas. Además pensé en la
cercanía a los “Awards” de fin de año.
Siempre
elegimos las mismas categorías. Tomamos en cuenta promedios y un Standard de
rendimiento que es el más alto.
¿Reflejamos así el “éxito” en el desempeño
del año? Sé que tenemos el “Super effort”. Generalmente se lo presenta como “el
alumno, que, realizó un gran esfuerzo, aunque no alcanzó notas tan altas” (
algo así).
Aunque difiero con la presentación creo que
es con el que más coincido, ya que apunta a una actitud mantenida durante todo
el ciclo escolar.
Pensé que otras categorías o criterios,
pueden mostrar, reflejar mejor el “TIPO DE ESTUDIANTE” al que apuntamos en
nuestra práctica diaria y con las que me identifico más.
1)
Independent student:
Children who can choose and apply strategies
by their own, being aware of their learning style, being able of gaining
knowledge and helping others achieve academic objectives. Children who are
ahead instructions and know how to behave without being retold.
2)
Participative;
As I´ve
mentioned above, a student who participates in class, shows self-control,
interest, and will LEARN, just because he is involved in the lesson. All his
contributions will help mates increase their knowledge.
3)
Responsible:
As simple as focusing on children who ALWAYS do their homework efficiently and hand in
assignments respecting deadlines.
4) Respectful of VALUES:
Children
who can hold and foster spiritual values like: SYMPATHY, PATIENCE, FLEXIBILITY,
etc, throughout the year, enriching the group of students with appropriate
attitudes.
.
Patsy, I really enjoyed reading your article and I've learned a lot. I do agree in the fact that we as teachers have to praise and give positive feedback to our students and adapt content, materials, ways of delivering instructions so weaker students can feel confident, happy and safe. I´m sure that in this way we´ll touch students hearts!!!
ResponderEliminarLove,
Annie